Wnioski i skargi w postępowaniu administracyjnym - BIP Magurski Park Narodowy
Wnioski i skargi w postępowaniu administracyjnym
Prawo składania wniosków i skarg jest uprawnieniem wynikającym wprost z art. 63 Konstytucji. Uprawnienie to zostało powtórzone w art. 221 kodeksu postępowania administracyjnego.
Zgodnie z tym przepisem - petycje, skargi i wnioski mogą być składane do organizacji i instytucji społecznych w związku z wykonywanymi przez nie zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej. Petycje, skargi i wnioski można składać w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą. Kodeks wymienia wszystkie trzy grupy pism w jednym przepisie i jednocześnie nie definiuje tych pojęć. W doktrynie prawniczej powszechnie przyjmuje się, że petycja to pismo, w którym jednostka lub grupa osób zwraca się do organów władzy, przekazując im pewne informacje z zamiarem spowodowania podjęcia przez te organy działań pożądanych z punktu widzenia podmiotu zwracającego się do nich.
Petycje, wnioski i skargi można kierować do organów państwowych, organów jednostek samorządu terytorialnego, organów samorządowych jednostek organizacyjnych, organizacji i instytucje społeczne. Przy czym organizacje i instytucje społeczne są zobowiązane do rozpoznania wniosku lub skargi jedynie wówczas, gdy wykonują funkcje zlecone z zakresu administracji publicznej. Pismo może pochodzić zarówno od osób fizycznych (również cudzoziemców) jak i osób prawnych czy jednostek organizacyjnych.
Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw. Przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, lepszego zaspokajania potrzeb ludności.
Skarga lub wniosek powinien być wniesiony do właściwego organu. Jeżeli organ, który otrzymał wniosek, nie jest właściwy do jego rozpatrzenia, obowiązany jest w ciągu siedmiu dni przekazać go właściwemu organowi. O przekazaniu wniosku zawiadamia się równocześnie wnioskodawcę.
Organ właściwy do załatwienia skargi lub wniosku powinien załatwić skargę/wniosek bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca, a zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi powinno zawierać: oznaczenie organu, od którego pochodzi, wskazanie, w jaki sposób skarga została załatwiona, oraz podpis z podaniem imienia, nazwiska i stanowiska służbowego osoby upoważnionej do załatwienia skargi lub, jeżeli zawiadomienie sporządzone zostało w formie dokumentu elektronicznego, powinno być opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub podpisem osobistym. Zawiadomienie o odmownym załatwieniu skargi powinno zawierać ponadto uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie – że w przypadku gdy skarga, w wyniku jej rozpatrzenia, została uznana za bezzasadną i jej bezzasadność wykazano w odpowiedzi na skargę, a skarżący ponowił skargę bez wskazania nowych okoliczności - organ właściwy do jej rozpatrzenia może podtrzymać swoje poprzednie stanowisko z odpowiednią adnotacją w aktach sprawy - bez zawiadamiania skarżącego.
Natomiast wnioskodawcę wniosku należy pouczyć, że w razie niezadowolenia ze sposobu załatwienia wniosku służy prawo wniesienia skargi.
1. Jak złożyć skargę lub wniosek:
Skargę lub wniosek możesz:
2. Podstawa prawna skarg i wniosków:
Zasady rozpatrywania skarg i wniosków określają następujące akty prawne:
3. Co może być przedmiotem skargi?
Przedmiotem skargi może być w szczególności:
4. Co może być przedmiotem wniosku?
Przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy podniesienia poziomu (usprawnienia) w Magurskim Parku Narodowym.
5. Ważne informacje:
Skargę lub wniosek możesz:
- złożyć osobiście – sekretariat czynny od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00-15.00 w siedzibie Magurskiego Parku Narodowego, Krempna 59, 38-232 Krempna
- przesłać listownie na adres – Magurski Park Narodowy, Krempna 59, 38-232 Krempna
- przesłać pocztą elektroniczną – na adres: dyrekcja@magurskipn.pl
2. Podstawa prawna skarg i wniosków:
Zasady rozpatrywania skarg i wniosków określają następujące akty prawne:
- ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. z 2024 r., poz. 572)
- rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. z 2002 r. Nr 5, poz. 46),
3. Co może być przedmiotem skargi?
Przedmiotem skargi może być w szczególności:
- zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez komórki organizacyjne Magurskiego Parku Narodowego
- naruszenie zasad praworządności,
- naruszenie interesów osób skarżących,
- przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.
4. Co może być przedmiotem wniosku?
Przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy podniesienia poziomu (usprawnienia) w Magurskim Parku Narodowym.
- optymalizacji i ulepszenia organizacji;
- wzmocnienie praworządności,
- usprawnienie pracy,
- zapobieganie nadużyciom,
- ochrony własności,
- lepszego zaspokajania potrzeb ludności.
5. Ważne informacje:
- Dyrektor Magurskiego Parku Narodowego w sprawach skarg i wniosków przyjmuje w poniedziałki w godz. 9.00-14.00,
- w skardze lub wniosku należy zamieścić imię, nazwisko i adres zamieszkania - jeśli tego Państwo nie zrobią, pismo pozostanie bez rozpoznania,
- skargi i wnioski załatwiane są bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca od daty wpływu, z zastrzeżeniem art. 237 § 2 kpa;
- w razie niezałatwienia skargi w wyżej wymienionym terminie stosuje się przepisy 36-38 kpa., a w razie niezałatwienia wniosku stosuje się przepis art. 245 kpa,
- jeżeli z treści skargi lub wniosku nie można należycie ustalić jej przedmiotu, wzywa się wnoszącego skargę lub wniosek do złożenia, w terminie siedmiu dni od dnia otrzymania wezwania, wyjaśnienia lub uzupełnienia, z pouczeniem, iż nie usunięcie tych braków spowoduje pozostawienie skargi lub wniosku bez rozpatrzenia,
- ewidencja skarg i wniosków prowadzona jest w rejestrze skarg i wniosków w sekretariacie Magurskiego Parku Narodowego,
- zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi lub wniosku powinno zawierać: oznaczenie jednostki, od której pochodzi, wskazanie, w jaki sposób skarga lub wniosek zostały załatwione, podpis Dyrektora Magurskiego Parku Narodowego lub innej osoby upoważnionej do załatwienia skargi lub wniosku, jeżeli zawiadomienie zostało sporządzone w formie dokumentu elektronicznego, powinno być opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
- zawiadomienie o odmownym załatwieniu skargi lub wniosku powinno zawierać uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o treści art.239 kpa.
- skarg i wniosków nie przyjmujemy telefonicznie
Liczba odwiedzin:
60
Podmiot udostępniający informację:
Magurski Park Narodowy
Informację wytworzył:
Marcin Gerlach
Informację opublikował:
Marcin Gerlach
Data publikacji:
12.03.2025
Data pierwotnej publikacji:
12.03.2025 12:46:47
Data ostatniej modyfikacji:
12.03.2025 12:57:08
Data przeniesienia do archiwum:
Brak danych
12.03.2025 12:57:08
Marcin Gerlach -
Edycja artykułu
12.03.2025 12:55:00
Marcin Gerlach -
Edycja artykułu
12.03.2025 12:49:22
Marcin Gerlach -
Edycja artykułu
12.03.2025 12:46:47
Marcin Gerlach -
Publikacja artykułu